Thursday, May 26, 2005

افتتاحيه


افـتـتـاحــــــيــــه

ان تعبر عن مشاعرك فانك تخاطر بان تكشف عن شخصيتك الحقيقية

blogلقد ترددت كثيرا قبل انشاءال
و ذلك لما سوف يحتويه من مشاعر و احاسيس شخصية الى حد ما , و خوفى من عدم
قدرة بعض الاشخاص على فهمها او تقدريها حتى و لو دون قصد , و لكنى فى الوقت
ذاته مقتنع انه لا قيمه للاحاسيس مادامت فى طى الكتمان .

ادركت ان مشاعرى لها الحق فى ان تخرج و تظهر لكل الناس , فليس من حقى ان
احجز تلك الطاقة داخلى و امنعها من ان ترى النور

ادركت انه آن الآوان ان اثق فى مشاعرى , أن الآوان ان اغمض عيناى و اتركها – اى
مشاعرى – تأخذنى الى حيث ما تشاء , اتركها تأخذنى الى اعماقى التى لا استطيع
الوصول اليها بعقلى مهما استخدمت من الات حفر او معدات تنقيب , فالمشاعر هى
الوحيدة التى تملك كلمة السر , و تحوى فى مكنوناتها المفتاح الذى يفتح ذلك الباب
الغامض المؤدى الى تلك المنطقة التى لم يكتشفها احد من قبل و لم يجرؤ انسان على
بلوغها .


عفواً
blogان هذا ال
ليس للقراءة السريعة

ليس لمن يحرك شفتيه فقط عند القراءة ,بل لمن يقرأون بقلوبهم : تلك القراءة التى
تتحرر فيها المشاعر من قيود
القراءة البشرية التقليديه و الاستهجاء و ......

ان المشاعر شىء عظيم , تلك الهبة الالهيه التى لا يمكن لكلامنا البشرى – الذى هو
من صنع الانسان – ان يعبر عنها و هو هبه الخالق و لكننا نحاول , و لذا لا تقف عند
المعنى العام للكلمة , بل ادخل الى اعماق الحروف و حينئذ فقط تستطيع ان تقول " انا
قرأتها " .

blogكثيرا ما احس بعدم جديه ال
–بالنسبه لى - او تفاهته و لذا لا تحرمونى من تعليقاتكم البناءة , كما انى ارحب باى
شخص يريد نشر اى عمل له .

blogاسبوعيا حتى لا يكون ال update ساحاول عمل
ممل و فى الفترة المقبلة سوف انشر من مخزون ما كتبت الذى لا يتعدى 20 قصيدة او
تأمل على الرغم انى اكتب من 6 سنوات و لكن الكتابه الحقيقية باحساس صادق كثيرا
ما تحتاج الى حاله نفسيه معينة و ظروف معقدة قليلا ما تتوافر معاً و بعدها اتوقع
انخفاض فى معدل النشر فاعذرونى
.
و شكراً

1 تعليقات:

At 10:48 AM, Blogger Karim Z. said...

انسان بيحس بينضم لللمدونين ... تصدق انا كنت دايما بسأل نفسي ان كان فيه حد قادر يحس، يحس بالي بيحصله و بيحصل حواليه.

يا صاحبي من زمان: لما اكتشفت التدوين و قلتلك كنت عارف انك هتنضم و عارف كمان انك مش هتكتفي بمشاعرك .. متخيلك بتدعونا نبص و نحس و نشاركك. كنت دايما اندهلك و اقولك يا صوت العقل كنت رافض فيك القوانين الكثير اللي بتخلقها لنفسك علشان بتحس .. طول عمري مقتنع ان تمسكك بالعقل هو اللي خلاني مجنون . بتكتب بالعربي و تراجع النحو و انا بكتب بالعاميه على طول. تتردد في الخطوة علشان تحسب لها الف حساب و ان اخد الخطوه و اعمل مليون حاجه في نفس الوقت .. بنكمل بعض اكيد لازم تكون بتحس علشان يبقي فيه طب و بعدين ..

صاحبي اللي عارفه: ايه يا عم انا عارف قصدك بحكايه النقد البناء ديه انت عارف هعلق على كل حاجه و التعليق دايما اطول من المقال ما انت عارف :) يا جماعه ملاحظين معايا الات الحفر في الاعماق و المشاعر الراجل ميكانيكا و وقت امتحانات بقه .. بس عنده حق المشاعر لا تخرج عنوه .

صاحبي اللي معرفوش: ممكن نتعرف ؟

 

Post a Comment

<< Home

Free Counter
Free Counter